Et varemærke kan bestå af alle tegn, herunder ord, figurer, afbildninger, bogstaver, tal, farver, varens eller emballagens form eller lyde.
ORDMÆRKER
Ordmærker består udelukkende af ord eller bogstaver, tal, standardtegn eller en kombination heraf.
Det kan for eksempel være navnet på en virksomhed, et produkt, en service eller et domænenavn.
Læs mere om firmanavne her: Firmanavn
FIGURMÆRKER
Et figurmærke er typisk et logo, som enten består af et figurativt element eller en kombination af et figurativt element og ordelementer.
Nogle af de mest kendte varemærker er simple figurative mærker. Det gælder for eksempel flere af de varemærker, som anvendes af verdens førende leverandører af sportstøj. De har næsten alle valgt et simpelt med let genkendeligt figurmærke, så forbrugerne med lethed kan konstatere, hvor varerne stammer fra.
Læs mere om logoer her: Logo
UTRADITIONELLE MÆRKER
Et varemærke kan være andet end blot et navn eller et logo. Et varemærke kan i princippet være et hvilket som helst kendetegn, som er egnet til at adskille en virksomheds varer eller tjenesteydelser fra andre virksomheders og som kan optages i et register. Af mere alternative varemærker kan nævnes håndtegn, dufte og farver. Det kan også være:
VAREUDSTYRSMÆRKER
Et vareudstyrsmærke består af, eller omfatter, en tredimensional form. Det kan omfatte beholdere, emballage, selve produktet eller en fremstilling heraf.
LYDMÆRKER
Et lydmærke består udelukkende af en lyd eller en kombination af lyde.
GARANTIMÆRKER
Et garantimærke er et særligt kendetegn, der tilhører en juridisk person, der fører kontrol med eller fastsætter normer for varer eller tjenesteydelser, og som benyttes eller agtes benyttet til de varer eller tjenesteydelser, der er genstand for kontrol, eller for hvilke normer er fastsat. Det kan for eksempel være en forening, som har fastsat bestemte regler for brugen af foreningens mærke.
Sådan kommer du videre
Bestil → DANSK VAREMÆRKE
Bestil → EU VAREMÆRKE
Kontakt vores specialister
Vi er klar med råd og vejledning → KONTAKT OS